9 februari 2014

Bevingat hjul på krage vid enskilda järnvägar



De allra flesta är bekanta med att lägre tjänstemän vid SJ under många år bar tjänstetecken på syrtutens, kavajens och kappans kragar. Dessa så kallade rockslagsmärken var fiffiga då de visade vad bäraren hade för yrke eller yrkesinriktning. Det fanns över fyrtiotalet varianter från 1909 fram till 1956, därefter bara två varianter innan de till slut slopades 1970. Man kan ana sig till att upphovsmännen sneglat på uniformeringen av järnvägare i bland annat Preussen där liknande märken infördes i mitten av 1870-talet, om än inte i 
samma mångfald. Däremot var det avsevärt mer sparsamt med rockslagsemblem vid privatbanorna i Sverige. Endast två exempel är kända varvid Contoret här presenterar det ena, nämligen för konduktörer vid Malmö–Simrishamns Järnväg (MSJ) som bar ett bevingat hjul av mössmärkestyp på vardera sidan av syrtutens ståndkrage. Tillämpningen upphörde senast vid övergången till 1921 års uniformsreglemente. MSJ-konduktören på bilden hette Carl Lovén. För övrigt bär all uniformerad personal vid dagens ÖSlJ i Mariefred SJ:s rockslagsmärken för konduktör. Till detta finns ingen historisk koppling men ÖSlJ har skapat en egen norm vilket ju är helt tillåtet när man fastställer sitt eget reglemente – och det var ju så det gick till förr i tiden vid de enskilda bolagen.

2 kommentarer:

  1. Nu var det ju ett tag sedan det här inlägget skrevs men jag hoppas på svar ändå. Jag har sett bilder från Lidingöbanorna där personalen har någon form av märken på
    kavajslagen. Tyvärr ser mitt otränade öga inte vad det är för märken. Bilder kan ses på baksidan av Petrus Sarmentos bok om norra Lidingöbanan och på sidan 69 i Ankarbergs bok om södra Lidingöbanan.

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt en skarpsynt observation du har gjort och något vi själva upptäckte ganska nyligen. Tyvärr har vi inget bildunderlag i nuläget som är tydligt nog för att avslöja vad det är för kragemblem som bärs. Författaren till den ena boken har också dryftat frågan och ska undersöka om det finns fotografier med högre upplösning. Vi kan i vilket fall bara spekulera tillsvidare, uniformsreglementet från 1913 omnämner inga kragemblem. Återkommer med ett inlägg om vi lyckas komma vidare!

    SvaraRadera