Smaken är som baken fast baksidan på SJ:s mössmärke av 1953 års utförande skapar ändå lite förvirring ibland. Så här är det. De flesta har säkert noterat två olika fästanordningar: vikben eller en lodrätt nål på en bred skena med uppvikta kanter. Den kungliga kronan brukar vara framåtböjd på varianten med ben och var ämnad att sitta i skärmmössan. Den böjda kronan skulle följa kullens framåtriktade vinkel från mösstommen. Varianten med nål var avsedd att bäras i pälsmössa och båtmössa samt från 1962 även i den nyinförda skidmössan vilken på sikt ersatte den klassiska pälsbåtmössan. Till skärmmössan användes rött tågklarerar- eller blått tågbefälhavarband runt mösstommen då bäraren utövade dessa tjänsteuppgifter. Till de övriga mösstyperna bars en röd eller blå lättmetallplåt som fördes ner i skenan på märkets frånsida. Lägg dock märke till att blå tågbefälhavarplåt inte fick bäras till båtmössa.
9 december 2014
Vad en baksida kan berätta...
Smaken är som baken fast baksidan på SJ:s mössmärke av 1953 års utförande skapar ändå lite förvirring ibland. Så här är det. De flesta har säkert noterat två olika fästanordningar: vikben eller en lodrätt nål på en bred skena med uppvikta kanter. Den kungliga kronan brukar vara framåtböjd på varianten med ben och var ämnad att sitta i skärmmössan. Den böjda kronan skulle följa kullens framåtriktade vinkel från mösstommen. Varianten med nål var avsedd att bäras i pälsmössa och båtmössa samt från 1962 även i den nyinförda skidmössan vilken på sikt ersatte den klassiska pälsbåtmössan. Till skärmmössan användes rött tågklarerar- eller blått tågbefälhavarband runt mösstommen då bäraren utövade dessa tjänsteuppgifter. Till de övriga mösstyperna bars en röd eller blå lättmetallplåt som fördes ner i skenan på märkets frånsida. Lägg dock märke till att blå tågbefälhavarplåt inte fick bäras till båtmössa.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar