En mycket ovanlig form på bevingat hjul som veterligt endast GDJ har burit i Sverige tycks ha en omisskännlig koppling till ett tidigt preussiskt bevingat hjul för privatbanor. Den preussiska "förebilden" fastställdes den 30 november 1853. Exakt när vinghjulet – som fanns i två storlekar, ett större för mössa och ett mindre för ståndkrage – infördes i Sverige har inte gått att hitta i arkiven. Ett nytt uniformsreglemente infördes dock 1876 och senast då torde ett vinghjul av normal svensk slokande modell med GDJ:s monogram ha införts. Contoret har lyckats fånga originalverktyget till "urvinghjulet" och ett färdigställt exemplar av emblemet finns representerat på Sveriges järnvägsmuseum i Gävle. En bild på den sannolika tyska förlagan har vännen Hartmut Schöttge hjälpt till med. Vi vet förvisso att man under GDJ:s tidiga år hade intensiva kontakter med England, men det verkar som att någon har gjort ett studiebesök i Preussen och låtit sig imponeras av den tyska uniformeringen.
8 maj 2016
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar