19 december 2010

Från gammalt till nytt...

...blir en ny följetong utan slut på Contoret! Tanken är att visa hur uniformsemblemen har utvecklats inom olika järnvägsförvaltningar under olika perioder. Först ut på banan blir två mössmärken från Laxå–Röfors Järnväg (LRJ). Enligt Torbjörn Ljungqvists båda böcker om LRJ har det funnits två typer av mössmärken vid banan, som aldrig hade någon fullständig uniformsplikt. Det äldsta som infördes 1913 var ett sedvanligt vinghjul, lämpligt nog krönt med en järnsymbol. Banans signatur ska också ha förekommit i form av mässingsbokstäver mellan vinghjulet och kokarden på strimmelns övre del. Detta torde ha varit en mycket ovanlig komposition i jämförelse med andra enskilda järnvägar, åtminstone som mössemblem, och förmodligen kortlivat. Under slutet av 1950-talet infördes ett förenklat mössmärke i form av en tygklädd oval med kantsnodd, vinghjul och gradbeteckningsvinklar: två för konduktör och tre för lokförare. Man kan nog ana sig till att LRJ tagit intryck av SJ:s mössmärken från 1953, men döm själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar