5 juli 2011

"Vår lilla sommarbana ut till hafvet..."

Det sägs att Lund ska få spårvägar om några år. Det vore ju inte första gången... eller hur var det egentligen? I september 1899 beviljades faktiskt koncession för en elektrisk spårväg med spårvidden 1000 mm mellan Lund och den lilla badorten Bjärred vid Öresund. Man ändrade sig dock ganska omgående och i juli 1900 beviljades koncession för en normalspårig järnväg istället. Den 11 kilometer långa banan benämndes därefter Lund-Bjärreds Järnväg (LBJ), men formellt sett hette ägaren Lund-Bjärreds Spårvägsaktiebolag (bildat 1898) fram till konkursen 1910. Staten övertog då tillfälligt driften innan Lunds stad blev ny huvudman. Bjärredsbanan fick leva i ytterligare 29 år som en samförvaltad bana (med LReJ), först som Lunds stads järnvägar och 1918–39 som Bjärred-Lund-Harlösa Järnväg (BLHJ). Elektrifiering blev det först 1916 och några närmare likheter med spårvägstrafik blev det aldrig. Uniformsemblemen följde EJ:s samtida bestämmelser i tillämplig omfattning och bilden visar ett mössmärke med banans monogram på ett bevingat hjul. OM det nu blir spårvägar i Lund om några år lär vi inte få se lika vackra och lokalt anknutna emblem på operatörernas uniformer. Fast det kanske blir elektriska OLEV-bussar istället... Läs mer om Lundabanorna i "BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939", red. Gunnar Sandin, 1987.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar