7 mars 2012

Rödemaljerad mössknapp vid Stockholms Spårvägar

Det finns nog inget emblem från Stockholms Spårvägar som är så mytomspunnet och som väcker så många funderingar som den rödemaljerade mössknappen. Ibland dyker den upp som gubben i lådan och diskussionerna vaknar till liv. Märket är ett arv från Stockholms Centrala Omnibusbolag AB (ja, omnibus, det stavades så på den tiden), grundat 1923. Redan 1925 gick SS in som aktieägare då man ville ha kontroll över busstrafikutvecklingen i Stockholm. 1929 upphörde SCO som eget bolag och verksamheten inlemmades helt i SS. Uniformerna vid SCO var bruna och mössmärkena en stående oval (O = omnibuss) med ett rött fält i mitten för bussförare och konduktörer. För trafikbefäl fanns samma typ av mössmärke med vinklar som dock var lite större. Knapparna var från början benknappar, men de ersattes så småningom av gråbruna bolagsknappar av metall. När verksamheten helt övergick i spårvägens händer ville man att det skulle synas på uniformerna och redan 1929 infördes standard SS-knappar men i bronserat (brunt) utförande. Mössmärket för förare och konduktör behöll man under en period innan detta ersattes av ett standardvinghjul. Riktigt när detta inträffade har inte gått att utröna. På befälssidan vid bussverksamheten hände något annat. 1931 lät man ta fram en SS-mössknapp med RÖD emaljbotten i stället för blå. Det här symboliserar det röda fältet som satt i mitten på det gamla förar-/konduktörsmärket och som i sin tur var utmärkande för just busspersonalen. De anteckningar som finns att tillgå säger kort och gott "märke för busskontrollör 1931". I det här fallet åsyftas dock inte en biljettkontrollör. Innebörden av kontrollör i det här fallet är likalydande med den senare titeln "trafikmästare", alltså en arbetsledare i yttre tjänst. I samband med en taxereform 1947 beslutar man sig för att slopa de bruna uniformerna för busspersonalen och då blir de bronserade garnityren silverfärgade i likhet med de övriga avdelningarna. Här slutar egentligen det rödemaljerade märket sin officiella bana, men det kom att leva kvar hos personalen till långt senare. I modern tid har det bland annat hävdats att det var trådbusspersonalen som bar knappen i sina mössor. Och det är ju inte otroligt, att de som lyckats komma över en sådan knapp stolt bar den många år efter att den hade slutat gälla - den är ju särdeles tjusig, eller hur? Porträttet visar en konduktör vid Stockholms Spårvägar med det gamla mössmärket av SCO-utförande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar