2 mars 2013

Vad en lokförare kunde bära i sin mössa (2)


Då har turen kommit till en annan intressant avvikelse från 1899 års uniformsreglemente. Garnityret är i förgyllt utförande men visar ett bevingat hjul i stället för det föreskrivna monogrammet. Helsingborg-Hässleholms Järnväg (HHJ) införde som vi har nämnt i tidigare inlägg sitt första uniformsreglemente 1888 och redan då kom den avvikelse för maskinpersonalen som skulle gälla ända fram till införandet av 1921 års reglemente. Förutom att man valde det bevingade hjulet med griphuvudet är det en smula anmärkningsvärt att maskinavdelningen även fick förgyllda knappar och galoner. De flesta EJ följde nämligen SJ:s dåvarande praxis med ett garnityr i försilvrat utförande. Man måste ju dock medge att det var en fin gest av HHJ:s styrelse att ge maskinpersonalen litet högre status! År 1894 fanns det åtta lokförare och tio lokeldare vid HHJ. Den avbildade lokföraren är hämtad från ett gruppfotografi som är taget i Klippan några år senare (1899) och vi tackar Uno för hjälpen och vänligheten att få publicera detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar