6 juni 2010

Fem generationer bevingade hjul (HHJ, del 1).

Det äldsta och enda hittills kända uniformsreglementet från Helsingborg-Hässleholms Järnväg kom att gälla från den 7/1 1888. Man hänvisar även bakåt i tiden till Kongl. Maj:ts fastställda Reglemente för trafiken vid HHJ och skyldigheterna däri att bära uniform. Det äldsta bevingade hjulet (som mycket väl kan ha införts tidigare än 1888) har höga skuldror och vingarna en slokande form. Någon gång under slutet av seklet började en rakare form på vingarna allmänt att ersätta den äldre slokande modellen. Vi vet emellertid att slokande vinghjul levererades så sent som under mitten av 1890-talet, exempelvis till JGJ (som öppnade 1894) och NrSlJ (som öppnade 1895), medan exempelvis MGJ, som inledde trafik 1894, direkt valde den modernare typen. Det raka vinghjulet blev sedan standard i och med det gemensamma uniformsreglementet för EJ från den 21. augusti 1899. Nästa förändring i vinghjulets form är inte lika markant som övergången från slokande till rak modell. Denna kom i samband med att SJ införde sitt nya uniformsreglemente 1909 och användes därefter även vid EJ samt exempelvis Stockholms och Malmös spårvägar. Med EJ:s gemensamma uniformsreglemente från den 21. mars 1921 kom en helt ny rak och kantig vinghjulstyp som i sin tur kompletterades med en slankare variant under 1927. Erfarenheterna har visat att trots att det ibland finns datum om fastställande, så kunde det slira högst betänkligt innan detaljerna kom ut och började tillämpas i verkligheten. En uniformsdetalj kunde i praktiken också ha burits under en period innan den fick ett officiellt fastställandedatum. Inte sällan hänvisade man av ekonomiska skäl till att befintligt bestånd av knappar och emblem först skulle förbrukas innan nya detaljer anskaffades. En viss medvetenhet är också påkallad när gäller de äldre emblemen. Dessa kan ha varierande utseende på grund av att de framställdes av olika firmor och gravörerna tolkade förlagorna lite olika. Ibland sprack också ursprungsverktyget och då tvingades man att gravera en ny stamp. (Överst HHJ m/1888, därefter HHJ m/1899, HHJ m/1899 präglat efter 1908, HHJ m/1921 och HHJ m/1927. Notera dock att årtalen främst avser typår, exakt datum för dess införande vid HHJ är i nuläget inte känt.)

1 kommentar:

  1. Den som önskar, han ska få ! Ypperlig bild och kommentar till HHJ's, och andra banors, olika typer av vingade hjul. Stort tack, på egna och säkert många andras vägnar ! ser fram emot fler vackra emblem från H-H:s Jvg.

    Vänliga hälsn

    Walther P.

    SvaraRadera