26 februari 2011
Hur många hörn har en trekantig hatt?
Den 29. januari 1864 lät G. Lagerstråle i brev till Chefen i Kongl. Styrelsen för Statens jernvägstrafik, General Direktören m.m. C. O. Troilius meddela att Kongl Majt fastställt uniformsbestämmelser för tjänstemän. Här beskrivs bland annat en paraduniform som inkluderade trekantig hatt med blå och gul kokard, guldträns och guldtofsar. I en annan skrivelse, till Civildepartementet i april 1909, heter det så här: "Hatt, trekantig, med träns och tofsar af guldbuljon samt gul och blå kokard af sidentyg och för generaldirektör försedd med svart plumet." I och med järnvägsstyrelsens arbete med att ta fram ett nytt uniformsreglemente föreslår man i en skrivelse till Kommunikationsdepartementet den 20. februari 1954 att paraduniformen slopas i det kommande reglementet. Så kom det också att bli. Någon mer exakt uppgift om när paraduniform användes för sista gången vid SJ har inte gått att få fram. Som en tänkvärd måttstock kan dock nämnas att Julius Juhlin, som var postverkets generaldirektör från 1907 till 1925, var den siste att bära sådan uniform inom den förvaltningen, även om den fanns med i reglementet lång tid därefter. Förmodligen blev den helt enkelt omodern efterhand. Men, hur var det nu med den trekantiga hatten? I verkligheten är det faktiskt en bikorn (fr. bicorne), alltså en mössa med endast två spetsar! I Tyskland används det mer passande namnet Zweispitz. Hattarna var tillverkade av ett plyschliknade material som kallas felb och den omnämnda guldbuljonen är spiralformade, förgyllda metalltrådar och plumet betyder strutsfjäder. Praktfullt så att det förslår!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar