30 juli 2010

Banvakt eller stationsföreståndare – eller både och?

Vid många järnvägsförvaltningar var man tvungna att hitta på fiffiga lösningar för att få ekonomin att gå ihop, eller för att vissa tjänster inte motsvarade full arbetstid. Här är ett exempel från Gärds Härads Järnväg (1881–98). Vid GHJ var från början alla nio banvakterna tillika stationsföreståndare, senare reducerades banvakterna till åtta. Vid Hernestad blev det sedan brovakten som även var stationsföreståndare. Östra Vram, Nöbbelöf och Öllsjö förestods av stationsvakter. Stinsar kom man med tiden att få vid Åhus och Tollarp. Vid Höör–Hörby Järnväg (HHyJ) använde man också banvakter som stationsföreståndare och hos HHJ var hälften av banans banvakter tillika stationskarlar. Bilden visar bröstplåten för banvakt tillika stationsföreståndare nummer 8 vid GHJ. Det är väl sådant här som man nuförtiden kallar dubbelkompetens?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar