4 september 2010

Tunnelbana eller järnväg? En hybrid från SL som aldrig bars.

Den s.k. SL 90-modellen innebar att driftenheterna vid Storstockholms Lokaltrafik (SL) bolagiserades och trafiken lades ut på entreprenad i början av 1990-talet. I samband med detta lät SL Tunnelbanan AB ta fram ett mössmärke som var avsett att bäras på Saltsjöbanan och/eller Roslagsbanan - i händelse av att bolaget skulle vinna en upphandling på dessa lokaljärnvägar. Uppenbarligen räknade man allvarligt med denna möjlighet! Provmärket, som framtogs i två olika storlekar, är av snarlikt utförande som Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägars (SLJ, det vill säga SB och RB) mössmärke från 1970-talet, men på SL-blå botten och försedd med SL-T:s bolagsknapp istället för EJ-knapp. Det avbildade provmärket är dessutom försett med en löstagbar tkl-bricka i rött. SL Tunnelbanan AB kom nu aldrig att verka som trafikutövare på dessa järnvägar. Istället hamnade uppdraget så småningom i händerna på två bolag som främst verkade inom busstrafikbranschen: Connex och Linjebuss. Provmärket med SL-T-knappen kom alltså aldrig i bruk, men SLJ/SL Tåg AB:s snarlika och snart sagt klassiska mössmärke/tjänstetecken överlevde däremot både bolagisering och olika entreprenörer - med ett knappmotiv som är mer än hundra år gammalt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar