16 juli 2012

Tre syskon (3)

Så... avslutningsvis syskon nummer tre! Nästa brukare av ett nytt mössmärke i stil med SJ:s utförande från 1970 blev ett antal av Stockholms förortsbanor: Saltsjöbanan, Roslagsbanan och senare även Lidingöbanan (samtliga i SL-nätet). Detta skulle också bli det mest seglivade. Under våren 1972 infördes exempelvis nya mössmärken och standard EJ-knappar vid RB. En lustig detalj var att man under ett antal år kunde välja att bära antingen SJ:s uniform modell 1970 eller SL:s uniformsdetaljer. Oavsett vad man valde så skulle knapparna bytas mot EJ-knappar och det nya mössmärket bäras: ett bevingat hjul som omsluter en EJ-knapp. Dessutom bars ett separat vinghjul av samma modell som SS/SL men i förgyllt utförande. Av konduktörs-personalen kom mössmärket i många fall att bäras på bröstet som ett tjänstetecken, både med eller utan "blåbricka" i stället för mössa. 1996 var märkena slut på förråd och bolaget hade inte för avsikt att anskaffa några nya, men några uniformsintresserade anställda såg till att det kom ytterligare en omgång mössmärken. Den modernare varianten kom att få en halvblank lackerad yta istället för den lite luddiga velourytan på märkets botten. Varianter och (egensinniga) tolkningar kom efterhand att tas i bruk. Några förare slipade helt sonika ner centrumknappen på mössmärket och monterade en blåemaljerad lokknapp istället. Senare infördes även en broderad variant som bröstmärke. En annan detalj som kunde variera var att en del anställda valde att bära ett vinghjul av EJ:s modell 1921 istället för den förgyllda spårvägsvingen. Mössan på bilden visar just en sådan avvikelse samt hur det kunde te sig med ett rött tjänstgöringstecken för tågklarerare. Fotot på mössan har välvilligt ställts till förfogande av vännen Johan som under ett antal år tjänade RB. Ta dig gärna en stund och besök hans hemsida, länken hittar du längst ner på sidan! Notera även ett tidigare blogginlägg från den 4. september 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar