31 oktober 2010

Askersund–Skyllberg–Lerbäcks–Järnväg

Vi ska slutligen även låta ASLJ få exemplifiera bärandet av standardvinghjul vid banor som saknade eget monogram. Till vänster ett vintermössmärke för stationsmästare. Av alla tillgängliga handlingar att döma kan det enbart ha burits av stationsföre-ståndaren i Ingelsby – då endast Ingelsby hade en stationsmästare. Både Askersund och Skyllberg hade stationsinspektorer och vid Lerbäck var det SJ:s personal som bestred stationsföreståndar- tjänsten. Spännande att konstatera är att under perioden som märket var i bruk var det endast två personer som innehade tjänsten. Först var det P. G. Lagerstedt, som var med från banans öppnande fram till 1902 då han vid 75 års ålder fick lämna över till den då 37-årige Carl Sjösvärd. Sjösvärd började vid ASLJ som banvakt nitton år gammal. Sex år senare blev han en av tre stationskarlar och 1899 "klev han på tåget" som ende konduktör på banan, för att 1902 kliva av i Ingelsby och klarera tåg istället. Kanske var det så att Lagerstedt förutom att lämna över expeditionsnyckeln till Sjösvärd även fick lämna över vintermössplåten...? Vid ASLJ steg antalet stionskarlar från tre till fyra under ett antal år och återgick till tre igen en bit in på trettiotalet. 1913 blev den då tjugotreårige Gustaf Gottfrid Persson stationskarl nummer fyra vid ASLJ och tjänstgjorde i den befattningen fram till 1922 då han befordrades till kontorsbiträde. Persson tog sedan sin examen, blev befordrad till stationsskrivare 1928 och 1934 övertog han stationsföreståndartjänsten i Askersund efter den sjuttiotreårige August Maxe, som hade haft tjänsten i trettio år. Under sin tid som stationskarl bar Persson ett mycket litet vinghjulsemblem, krönt med strålar/liljeblad och ett knippe åskviggar under hjulet. Detta emblem (till höger) visar alltså en av de få lösningar som stod till buds istället för banans signatur i monogramform, vilket annars var brukligt för stationskarlarna vid andra banor. Under det lilla vinghjulet bars dock sedvanlig siffra på mössans strimmel, vilken utmärkte "karlens nummer" som det hette på den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar