2 september 2012

Vad en banmästare kunde bära i sin mössa (1)

Vid de enskilda järnvägarna sneglade man ofta på SJ och hämtade inspiration till sin egen uniformering, men självklart utvecklades också en egen praxis inom vissa områden. Vi vet exempelvis från HHJ:s uniformsreglemente från 1888 att de hade banvaktsplåtar av SJ:s sköldmodell, men krönt med den skånska gripen. Banmästaren bar däremot förgyllt bevingat hjul, guldgalon och kokard. Liknande lösningar med försilvrat vinghjul för banmästaren återfinns vid flera banor. Någon gång på 1890-talet dyker ytterligare en variant för banmästare upp, nämligen en vanlig banvaktsplåt utan nummer (som för extra banvakt), buren med en 10 eller 13 millimeter bred silvergalon runt mösstommen. 10 mm silvergalon infördes för övrigt 1889 för banmästare vid SJ. Banvaktsplåt med galon verkar dock ha försvunnit vid EJ i och med införandet av 1899 års reglemente. Oss veterligt finns det bara en känd avbildning som visar hur det såg ut. Fotografiet på en banmästare vid MGJ (Malmö–Genarps Järnväg), som enligt obekräftade uppgifter ska ha hetat Esbjörnsson, är taget senast runt årsskiftet 1895/96 och då var inte banan heller så gammal. En annan förvaltning som också ska ha tillämpat samma lösning var Falkenbergs Järnväg (FJ). Nästa gång ska vi se lite närmare på 1899 års reglementerade utförande samt en intressant avvikare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar